Kuusamon Kitkan noita ja muita saamelaishautauksia
Vanhimmat Suomesta löydetyt saamelaisten haudat ovat vuoden 1600 tienoilta Savukosken Tanhuan Mukkalasta ja Kuusamon Kitkajärven Lehtoniemestä. Lapinmaat oli suljettu suomalaiselta uudisasutukselta vuoteen 1673 saakka, joten näin varhaiset haudat edustavat vielä etnisesti saamelaista väestöä. Mainitut haudat ovat samalla myös noitien eli šamaanien hautoja. Kummastakin haudasta on säilynyt myös luita, ja Kitkan noidasta on tekeillä DNA-tutkimus. Tässä kirjoituksessa esittelen noita hautauksia ja niistä löytyneitä esineitä ja vainajia.
Kuusamon Kitkajärven Lehtoniemen
hauta
Kopisto, Aarne 1971: Kuusamon
lappalaishauta. – Suomen Museo 1971.
Linna, Lauri 2022: Kuusamosta löytyneiden noitien hautojen esineet.
Vainaja oli haudattu selälleen,
jalat pohjoista kohti, hyvin lähelle maanpintaa ja ilmeisesti osittain
näkyviinkin – joko siksi, että maa oli ollut roudassa, tai siksi, että pintahautaus
näyttää olleen saamelaisille tyypillinen hautaustapa. Vainajan alta löytyi
koivuntuohta, ja hänen päälleen oli asetettu ristikkäin käsivarren paksuiset
koivunrungot. Pään oikealla puolella oli partakirves, teräpuoli pääkalloa
kohti. Vainajan vasemmalla puolella oli rautainen puukonterä ja peuransarvesta
tehty noitarummun vasara. Rumpuvasarassa oli ortodoksiristi, mikä viittaa
Venäjän kirkon vaikutuspiiriin.
Haudan
ajoitus perustuu Juhana III:n aikaiseen kahden äyrin hopeakolikkoon vuodelta
1573. Kolikkoa on siihen tehdyn reiän perusteella roikutettu narussa. Hautauksessa
oli myös nelikulmaisesta tinalevystä tehty lintu, jota nurkkien reikien
perusteella on käytetty puvun osana. Metallisia lintuja tunnetaan
itäisempienkin kansojen šamaaneilta. Löydettyjä pieniä pronssirenkaita pidetään
arpoina, jotka asetettiin rummun kalvolle ja jotka sitten liikkuivat
rummutuksen myötä pitkin rummun kuvioitua kalvoa kertoen noidalle vastauksen
esitettyyn kysymykseen.
Kuusamosta
on löydetty toinenkin saamelaisnoidan hauta: Maaselän Pöyliölammen hauta. Sen
esineitä esitellään Lauri Linnan blogissa (linkki edellä).
Savukosken Mukkalan saamelaishaudat
Tuomisalo, Laura & Moilanen,
Ulla 2018: Mukkalan
historiallinen saamelaiskalmisto Savukoskella. – Kalmistopiiri 2018.
Kirkinen, Tuija & Arponen, Aki & Vanden Berghe, Ina 2019: Globalization and tradition in Forest Sámi commemoration rituals. Textiles and animal skins in the 17th-century burial ground in Mukkala, eastern Lapland, Finland. – MASF 7.
Myös Savukosken Tanhuan Mukkalasta
on 1600-luvulle ajoitettuja hautauksia. Nämä hautaukset olivat matalia, ja
ainakin yhden ympärillä oli jälkiä puurakenteesta. Yksi hieman vanhempi ja
erillään sijainnut hautaus sisältää samanlaisia yksityiskohtia kuin Kuusamon
hautaus: siinäkin oli kolikoita 1500-luvun lopusta, sekin on pintahautaus, ja
siinäkin vainajalla on noitarumpuun liitettyjä pieniä pronssirenkaita ja
-sormuksia.
Varsinaisessa
kalmistossa hautaukset olivat hieman nuorempia ja matalia joskin silti maahan
kaivettuja. Enemmistö niistä oli pohjois–etelä-suuntaisia, kun kristilliset
haudat yleensä ovat itä–länsi-suuntaisia. Kuitenkin kolmeen hautaukseen liittyi
pääpuolella sijainnut rautaristi. Kuuteen hautaukseen liittyi puukehikko ja
kahteen porontalja, jolle vainaja oli laskettu. Tuohta ei näistä haudoista
löydetty.
Esihistoriallisia
saamelaishautoja
Piha, Minerva 2016: Kivihaudat – saamelainen hautaustapa? – Kalmistopiiri 2016.
Pohjoisimmassa Fennoskandiassa on
vallinnut hyvin pitkäkestoinen kivihautaperinne (scree grave), jossa
kyse on samalla tavalla pintahautauksesta ja ruumishautauksesta, vaikkakin siinä
vainaja on tyypillisesti ympäröity ilmavalla kivilatomuksella ja katettu
laakakivellä. Vainaja on myös kiedottu koivuntuoheen tai asetettu tuohelle.
Tällaisia hautoja on tehty jo varhaisella rautakaudella, suunnilleen vuodesta 400
eaa. (Ks. Kalmistopiirin artikkeli Kivihaudat).
Nykytiedon valossa tämän hautatyypin varhaisvaiheita ei vielä voida yhdistää
saamenkieliseen väestöön, mutta perinteen jatkuvuus uudelle ajalle asti tietysti
osoittaa, että saamelaistunut väestö jatkoi tätä hautausperinnettä.
Voidaan
pohtia, edustavatko Kemin Lapin myöhäispakanalliset pintahaudat mahdollisine koivuntuohineen
jollain lailla tätä samaa hautausperinnettä, joskin sovellettuna paikalliseen
ympäristöön: siinä missä puuttomalla tunturiylängöllä vain kiviä on löytynyt
haudan peitteeksi, on alavalla metsäseudulla ollut tarjolla puunrunkoja.
Luiden kertomaa
Niinimäki, Sirpa & Niskanen,
Markku & Chamberlain, Andrew & Junno, Juho-Antti 2010: Osteological
analysis of a medieval shaman burial from Kuusamo in North-eastern Finland.
– Fennoscandia Archaeologica XXVII.
Peltola, Sanni 2023: The Noaidi of Giggajávri (Fi. Kitka) – Life history of a Sámi shaman found in Kuusamo, Finland (esitelmän tiivistelmä).
Ensimmäisessä artikkelissa on
tutkittu Kitkan noidan haudasta löytynyttä luuaineistoa. Vainajan pään päälle
oli ilmeisesti tehty nuotio, koska pääkallossa oli palamisen jälkiä. Vainaja on
ollut kuollessaan noin 40-vuotias, ja lantio- ja kalloluiden sekä lihasten
kiinnityskohtien perusteella vainaja on ollut mies. Uusien arviointikriteerien
perusteella hänen pituutensa olisi ollut eläessään vain 156 cm, mutta luustossa
on merkkejä hyvin kehittyneestä lihaksistosta ja raskaasta fyysisestä työstä.
Aiemmin
kallossa tulkittiin olevan luodinreikä, mutta tarkempi analyysi ei tukenut tätä
oletusta, vaan kyse on kuoleman jälkeisestä luun reikiintymisestä.
Peltolan
esitelmässä kerrotaan, että geneettisesti Kitkan noita muistutti
nykysaamelaisia, vaikkakin länsieurooppalaista perimää löytyi vähemmän kuin
vertailussa käytetyiltä nykysaamelaisilta. Nykyisiä kuusamolaisia hän ei
muistuttanut ainakaan genominlaajuisella tasolla, mutta mikäli isä- ja
äitilinja saadaan analysoitua, osumia saattaisi hyvinkin löytyä. Jo seitsemän
sukupolven takana yksittäisen esivanhemman laskennallinen osuus perimästämme jää
alle yhden prosentin. 400 vuotta tarkoittaa jo noin 12–16 sukupolvea, joten tällainen
genominlaajuinen tulos ei voi todistaa, etteikö nykykuusamolaisissa voisi olla
hänen suoria jälkeläisiään.
Luiden
isotooppianalyysin perusteella Kitkan noita on saattanut elää lapsuutensa
Kuusamon seudulla tai ainakin Kemin Lapissa, mutta myöhemmin hän on asunut
luultavasti Jäämeren rannalla. Voidaan vain spekuloida, johtuiko tämä hänen ”ammatistaan”
ja halusta siirtyä kauemmas voimistuvan kirkon vaikutuspiiristä. Joka
tapauksessa hän näyttää sittemmin palanneen kotiseudulleen.
Oliko Kitkan noita isä-Aikia?
Aikia Aikianpoika, Wikipedia-artikkeli.
Kuusamon Kitkasta tunnetaan 1591
syntynyt noita Aikia Aikianpoika. Hän syntyi kuitenkin liian myöhään ja eli liian
vanhaksi voidakseen olla löydetty Kitkan noita: hänet tuomittiin kuolemaan
vuonna 1671, koska hän oli langettanut kirouksen erään miehen päälle, minkä
jälkeen tämä oli kuollut. Huomioiden lapinkylien vähäisen asukasluvun ja ”ammatin”
yleisen periytymisen saattaisi olla mahdollista, että haudasta löydetty Kitkan
noita oli isä-Aikia. Asian todistaminen vaatisi geneettisen isälinjan tarkan
analyysin ja tuloksen vertailemisen hänen sukututkimuksen avulla löydettyjen
jälkeläistensä näytteisiin.
Kommentit
Lähetä kommentti