Sodankylän ja Lapin väestöhistoria
[Kirjoitus kuvineen on ladattavissa PDF:nä osoitteesta: https://www.alkuperasivusto.fi/Sodankylan_vaestohistoria.pdf]
Nyt syyskuun alussa 2023 Sodankylän kunta juhlii 130-vuotispäiväänsä, ja tänä vuonna on samalla kulunut 350 vuotta kahdesta Sodankylän kannalta merkittävästä tapahtumasta: vuonna 1673 Johannes Schefferuksen Lapponia-kirjassa julkaistiin koko sivistynyttä Eurooppaa ihastuttaneet sodankylänsaamelaisen Olaus Sirman laulutekstit, ja Ruotsin kuningas Kaarle XI avasi siihen asti vain saamelaisten asuttamat lapinmaat suomalaiselle uudisasutukselle. Nyt onkin sopiva aika päivittää Sodankylän väestöhistoria.
Käytän
luonnehdintaa väestöhistoria, koska perinteisen arkeologiapohjaisen
esihistorian kehyksissä nostan tässä kirjoituksessa esiin geneettisiä ja
kielellisiä tuloksia. Väestögenetiikka ja historiallinen kielitiede ovat
tuottaneet 2000-luvulla runsaasti uutta tietoa, joka tarkentaa aiempaa esihistoriakäsitystämme.
Ohitan tässä katsauksessa isä- ja äitilinjat ja keskityn autosomaaliseen
perimään: kromosomipareihin 1–22, joiden DNA:ssa toinen alleeli peritään aina isältä
ja toinen äidiltä. Aiemmassa kirjoituksessani Sodankylän väestön geneettinen perimä olen jo käsitellyt Sodankylän nykyväestöä
suhteessa muihin Pohjois-Suomen alueväestöihin.
Korostan,
että tässä kirjoituksessa esitetty katsaus perustuu lähialueiden
muinais-DNA-tutkimuksiin, eikä Suomen alueelta ole löydetty kovinkaan vanhaa
muinais-DNA:ta. Esitetty tulkinta jää siksi epävarmaksi.
Kirjoituksessa
seurataan Pohjois-Suomen esihistorian aikajaksotusta:
1. Kivikausi: itäeurooppalaiset
metsästäjä-keräilijät saapuvat (8500–1900 eaa.)
2. Pronssikausi: siperialaiset
saapuvat (1900–500 eaa.)
3. Rautakausi: saamelaiset saapuvat
(500 eaa.–1300 jaa.)
4. Keskiaika ja uusi aika:
suomalaiset saapuvat (1300 jaa.–)
5. Sodankylän nykyinen väestö
1. Kivikausi: itäeurooppalaiset metsästäjä-keräilijät saapuvat (8500–1900 eaa.)
1.1. Alkuasuttajat
Viimeisen puolentoista vuosikymmenen
aikana muinais-DNA:ta tutkimalla on saatu paljon uutta tietoa siitä, millaisia
ihmisiä pohjoisimmassa Euroopassa asui. Vaikka Suomen yleisesti happaman
maaperän vuoksi luut ja niiden sisältämä DNA säilyvät täällä huonosti, on hyvin
vanhaa muinais-DNA:ta kuitenkin saatu joka suunnalta lähialueilta: Skandinavian
pohjois- ja eteläosista, Baltiasta sekä Luoteis-Venäjältä Kuolan niemimaalta ja
Äänisen seudulta. Näiden perusteella voidaan esittää arvioita myös Suomen
alueen väestökehityksestä.
Arkeologisten
ajoitusten mukaan koko nykyisen Suomen alue aina Lappia myöten oli asutettu suunnilleen
vuoteen 8500 eaa. mennessä, kun maa oli paljastunut jäätiköiden ja
sulamisvesien alta. Läntinen rannikkoseutu oli tuolloin vielä veden alla
pitkälle sisämaahan saakka. Ensimmäiset asukkaat ovat saapuneet tänne etelän ja
kaakon suunnilta, ja muinais-DNA:n perusteella nämä ihmiset edustivat
itäeurooppalaisia metsästäjä-keräilijöitä (E[E]HG = Eastern European
hunter-gatherers). Tuota väestöä levittäytyi Lapin kautta myös koko
Skandinaviaan, minne saapui etelän suunnalta myös toisenlaista väestöä:
länsieurooppalaisia metsästäjä-keräilijöitä (W[E]HG = Western European
hunter-gatherers). Skandinaviassa nämä kaksi väestöä sekoittuivat, minkä
seurauksena syntyivät Skandinavian metsästäjä-keräilijät (SHG).8
Länsieurooppalaiset metsästäjä-keräilijät asuttivat myös Baltian, joten heitä on saattanut päätyä jonkin verran eteläisimpään Suomeen. Kuitenkin suurin osa Suomesta näyttää olleen yksin itäeurooppalaisten metsästäjä-keräilijöiden aluetta. Uusimpien tutkimusten perusteella kumpikin väestö oli vielä tummaihoinen, vaikka läntisillä metsästäjillä olikin siniset silmät. Vaaleampi iho alkoi yleistyä vasta kivikauden lopulla Lähi-idästä Eurooppaan saapuneiden maanviljelijöiden ja Mustanmeren pohjoispuolisilta aroilta levittäytyneiden paimentolaisten mukana.22
Pyyntielinkeinot eivät pystyneet ylläpitämään suurta väkimäärää, joten Sodankylän kuntaa vastaavalla alueella ihmisiä eli arviolta vain joitain satoja. Tilanne säilyi tällaisena uudelle ajalle saakka, jolloin vasta Lapissa omaksuttiin käyttöön uusia elinkeinoja. Alkuasutuksen jälkeen suuria väestöllisiä mullistuksia ei tapahtunut moneen tuhanteen vuoteen, vaan seuraavat muuttoliikkeet edustivat samanlaista väestöä kuin alkuasuttajat.
1.2. Kampakeraamikot saapuvat
Kampakeraamisten kulttuuriaaltojen
leviäminen kaakosta Suomen alueelle alkoi uusimpien ajoitusten perusteella suunnilleen
5200 eaa. Suomen varhaiskampakeraamikka jaetaan kahteen kulttuurialueeseen:
eteläiseen Sperringsin keramiikkaan ja pohjoiseen Säräisniemen vanhempaan keramiikkaan.17
Kampakeraamiseen kulttuuripiiriin liittyvän väestön tiedetään lähialueilla
edustaneen käytännössä samaa itäeurooppalaista metsästäjä-keräilijäväestöä,
jonka piiristä Suomen alueen alkuasuttajatkin tulivat. Tyypillinen
kampakeramiikka, joka levisi Suomeen vuoden 3900 eaa. jälkeen, ulottui sekin Lappiin
ja Pohjois-Ruotsiin saakka.
Mahdollisesti kampakeraamikkojen kielikin oli samaa juurta kuin alkuasuttajilla. Nykyään tiedetään, etteivät nämä Suomen kivikautiset kielet edustaneet vielä uralilaista kielikuntaa (johon muiden muassa suomi, viro, saamelaiskielet ja unkari kuuluvat).
1.3. Maanviljelijät saapuvat
Neoliittisella eli nuoremmalla
kivikaudella Lähi-idästä levisi uutta maanviljelijäväestöä eteläiseen ja
läntiseen Eurooppaan. Skandinaviaan vuoden 3000 eaa. tienoilla levinneen suppilopikarikulttuurin
väestön perimästä jopa 60 % oli maanviljelijäperimää,6 ja samaa
luokkaa se oli myös megaliittikulttuurin väestöllä.23 Kivikauden
loppuun mennessä maanviljelijäperimää oli levinnyt jo Kuolan niemimaalle
saakka, koska sitä nähdään pronssikauden Bolshoi Oleni Ostrovin väestössä.18
Megaliittikulttuuri näyttäisi levinneen Ruotsin rannikkoa pohjoiseen ainakin merenkurkun tienoille saakka.5 Suomen puolella megaliittikulttuuriin saattavat liittyä Pohjanmaan rannikon jätinkirkot.20 Onkin mielenkiintoista, että Etelä-Pohjanmaan Levänluhdan keskirautakautisella väestöllä on runsaasti maanviljelijäperimää – jopa kolmasosa.18 Heitä voitaneen pitää pohjoisesta levinneen BOO:n kaltaisen väestön ja Skandinaviasta levinneen, runsaasti maanviljelijäperimää kantaneen väestön sekoituksena.
1.4. Nuorakeraamikot saapuvat
Laaja alue Keski-, Itä- ja
Pohjois-Euroopassa koki vielä kivikauden lopulla suuren väestöliikkeen, kun
nuorakeraamiset kulttuurit (vasarakirveskulttuurit) levittäytyivät vuoden 2900
eaa. tienoilla. Muinais-DNA-tulokset osoittavat, että tämän kulttuuripiirin
väestö oli geneettisesti huomattavan yhtenäistä Keski-Euroopasta Uralille
saakka. Uusien tulosten perusteella nuorakeraamisen väestön perimästä noin 70 %
tuli Mustanmeren pohjoispuolisen aron jamnaja- eli kuoppahautakulttuurin väestöltä
ja 30 % Keski-Euroopan palloamforakulttuurin väestöltä.22
Vaikka
Suomesta ei niin vanhaa muinais-DNA:ta olekaan saatavilla, nuorakeraamista
väestöä näyttää saapuneen myös eteläisen ja läntisen Suomen
rannikkovyöhykkeelle, koska tälle alueelle saapui kokonaan uusi ja vieras
kulttuurikuva, johon liittyi karjanhoito ja luultavasti maanviljelykin.12
Pohjoiseen asti tätä perimää ei kuitenkaan levinnyt vielä pitkään aikaan, koska
jamnaja-väestön perimää ei näy vielä Kuolan niemimaan pronssikautisissa
näytteissä eikä edes Etelä-Pohjanmaan Levänluhdan keskirautakautisissa
näytteissä.18
2. Pronssikausi: siperialaiset saapuvat (1900–500 eaa.)
Lappiin saapui heti pronssikauden alussa
väestöä kaukaa Pohjois-Siperiasta, ilmeisesti suoraan Jäämeren kautta. Kuolan
niemimaan Bolshoi Oleni Ostrovin (BOO) näytteiden perimästä lähes puolet on
siperialaista perimää ja toinen lähes puolikas itäeurooppalaista
metsästäjä-keräilijäperimää – juuri sitä, jota Lapin väestö näyttää edustaneen siihenastiset
6600 vuotta. Lisäksi väestössä on vähän maanviljelijäperimää, jonka on näin
ollen täytynyt levitä Lappiin jo kivikauden lopussa. Arkeologisessa aineistossa
Lapista löydetty niin kutsuttu vohvelikeramiikka eli imitoitu
tekstiilikeramiikka näyttäisi liittyvän pohjoissiperialaisen Ymyyakhtakhin
kulttuurin keramiikkaan; väliin jääviltä alueilta ei tällaista keramiikkaa ole
löydetty.16
Ilmeisesti
siperialaissekoitteinen väestö ei vielä tällöin levinnyt Kuolasta Skandinaviaan
saakka, mutta Suomen alueella se kyllä näyttää levinneen kohti etelää. Etelä-Pohjanmaan
Levänluhdan keskirautakautinen (noin 300–800 jaa.) väestö koostuu osittain BOO-väestön
perimätekijöistä (siperialainen perimä + itäinen metsästäjäperimä) ja osittain
Lähi-idästä Keski-Euroopan kautta saapuneesta maanviljelijäperimästä. Toistaiseksi
Suomesta ei ole muita yhtä vanhoja näytteitä, joten emme tiedä, kuinka kauas
etelään siperialainen perimä ehti levitä pronssikaudella tai varhaisella rautakaudella.
Siperialaista perimää levisi Eurooppaan myös Volgan alueen kautta, mutta sieltä
se ei luultavasti levinnyt Suomeen vielä ennen pronssikauden loppua ja
saamelaisten levittäytymistä, koska Viroonkin se saapui vasta rautakauden
alkaessa.
Pronssikauden
siperialaiset tulokkaat eivät vielä ole voineet puhua uralilaista kieltä, koska
muuttoliikkeen lähtöalueelle Pohjois-Siperiaan uralilainen kieli levisi vasta samojedien
mukana vuosituhansia myöhemmin ja koska muuton aikaan kantauralia puhuttiin
vielä suppealla alueella kaukana Pohjois-Siperiasta.10,11 Olipa siperialaisten
tulokkaiden kieli mikä hyvänsä, niin luultavasti voitolle pääsi kuitenkin Lapin
väestön alkuperäisempi kieli, joka periytyi joko alkuasuttajilta tai
kampakeraamikoilta. Kadonneista kielistä omaksutuissa substraattilainasanoissa
näkyvien äännepiirteiden perusteella näyttää alustavasti siltä, että Lapissa
puhuttiin ennen saamelaiskielten saapumista samankaltaista kieltä kuin
etelämpänäkin, aina Ylä-Volgan tienoille saakka.1,3,4,10
Levänluhtalaisten
kieli puolestaan saattoi edustaa joko BOO-väestön sukuista kieltä tai maanviljelijäperimän
Skandinaviasta tuoneen väestön kieltä, joka sekin oli luultavasti jokin
tuntematon muinaiskieli. Seuraavien lukujen perusteella näyttää siltä, ettei Levänluhdan
väestö todennäköisesti ole puhunut saamea tai suomea, koska genetiikan tulokset
eivät näytä käytännössä minkäänasteista sekoittumista geneettisten saamelaisten
tai geneettisten suomalaisten kanssa. Asiaa ei voi kuitenkaan varmuudella
arvioida, koska kieli ei periydy DNA:ssa.
3. Rautakausi: saamelaiset saapuvat (500 eaa.–1300 jaa.)
On mahdollista, että saamelaiskielten
varhainen esimuoto olisi saapunut Etelä-Suomeen jo vuoden 1000 eaa. tienoilla,14
mutta viimeistään varhaisella rautakaudella sen on täytynyt sinne ehtiä, koska
saamelaiskielissä on lainasanoja, jotka todistavat jatkuvista kontakteista
germaanien kanssa. Paleogermaaniset, kantagermaaniset, luoteisgermaaniset ja
kantaskandinaaviset lainasanat on lainattu suunnilleen aikavälillä 500 eaa.–500
jaa., ja ne on lähes kaikki omaksuttu ennen myöhäiskantasaamen levittäytymistä
ja kehittymistä tytärkieliksi.2 Vasta myöhäisimpien
kantaskandinaavisten lainasanojen aikaan myöhäiskantasaame oli jo alueellisesti
levittäytynyt, mikä näkyy lainasanojen äännekorvausten pienissä eroissa. Koska germaanisten
kielten riimutekstit ilmaantuvat jo pian ajanlaskun alun jälkeen, voidaan
näiden lainasanakerrostumien perusteella ajoittaa myöhäiskantasaamen jakautuminen
suunnilleen 100-luvulle jaa.19
Viisi
vuotta sitten havaittiin, että nykysaamelaisissa siperialaisen perimän osuus on
noin 25 %,13,24 mutta tämä ei vielä riitä osoittamaan, että he
polveutuisivat Lapin varhaisemmasta väestöstä. Ensinnäkin myös Volgan alueen
väestöissä on runsaasti siperialaista perimää, ja toiseksi uusien
qpAdm-tulosten perusteella saamelaiset eivät näyttäisikään polveutuvan BOO:n ja
Levänluhdan tyyppisistä väestöistä: (1) saamelaisista näyttää puuttuvan
kokonaan itäeurooppalainen metsästäjä-keräilijä-perimä, ja (2) saamelaisten
perimästä noin puolet koostuu jamnaja-väestön perimästä, kuten suomalaisilla
ja kaikilla muillakin pohjoiseurooppalaisilla väestöillä. Jälkimmäinen perimä
on levinnyt Pohjois-Eurooppaan nuorakeraamisten kulttuurien väestön mukana,
kuten luvussa 1.4 kerrottiin. Tätä perimää ei kuitenkaan löytynyt vielä Etelä-Pohjanmaan
Levänluhdan väestöstä.18
Uusimpien
tulosten perusteella näyttäisikin siltä, että saamelainen väestö olisi levinnyt
Suomeen kaakosta Ylä-Volgan suunnalta. Kielitieteen tuloksille löytyy näin leviämisreitin
osalta sopiva vastine genetiikan tuloksista, joten voidaan olettaa, että
saamelaista kieltä levitti muuttoliike, jossa geneettisesti nykysaamelaisia
muistuttava väestö syrjäytti tai sulautti matkan varrella asuneita aikaisempia
väestöjä.
Vaikka
saamelaisen kielen (ja samalla oletettavasti saamelaistyyppisen perimän)
leviäminen Etelä-Suomesta pohjoiseen on alkanut jo ajanlaskun alkua seuranneina
vuosisatoina, vielä myöhemminkin pohjoisempana oli ainakin saarekkeina sellaisia
väestöjä kuten levänluhtalaiset, joiden perimässä ei näy havaittavaa
sekoittumista saamelaisten (eikä suomalaisten) kanssa. Seitsemästä tähän
mennessä analysoidusta levänluhtalaisesta yksi edustaa vierasta perimäkoostumusta.
Tämän henkilön tarkempi lähtöalue on tuntematon, mutta hän saattaa olla
peräisin eteläisestä Skandinaviasta, Baltiasta tai miksei Etelä-Suomestakin
(sieltä ei näin vanhaa DNA:ta ole toistaiseksi löytynyt vertailua varten).13
Saamelaiskielissä
on sadoittain tuntematonta alkuperää olevia lainasanoja ja paikannimiä, jotka
on lainattu pohjoisen Fennoskandian aiemmalta väestöltä.1,3 Yhteisöt
ovat siis asuneet samoilla alueilla tai lähekkäin suhteellisen pitkään, ennen
kuin aiempi väestö joko sulautui saamelaisiin tai syrjäytettiin. Kyseisille
sanoille ja paikannimielementeille ei löydy alkuperää uralilaisista kielistä,
ja niissä on myös epäuralilaisia äännejärjestelmän piirteitä. Ne eivät
näyttäisi muistuttavan mitään muitakaan nykyään eläviä kieliä.
Aiempien väestöliikkeiden kohdalla olen olettanut, että alueelle saapunut uusi perimä olisi kerrostunut vanhempien perimätekijöiden päälle, kuten BOO- ja Levänluhta-väestöjen koostumus todistaa. Rautakauden väestöliikkeiden osalta on kuitenkin merkittävää, ettei saamelaisista eikä suomalaisista näyttäisi löytyvän suoraa itäistä metsästäjäperimää vaan ainoastaan jamnaja-väestön kautta periytyvää. Jamnaja-perimää tai läntistä metsästäjäperimää ei vanhastaan ollut Lapissa, mutta periaatteessa osa maanviljelijäperimästä tai siperialaisesta perimästä saattaisi olla periytynyt saamelaisiin Lapin aikaisemmalta väestöltä. Tässä vaiheessa näyttää kuitenkin siltä, että pääasiassa aiempi väestö olisi enemmänkin syrjäytetty kuin sulautettu.
4. Keskiaika ja uusi aika: suomalaiset saapuvat (1300 jaa.–)
Nykyinen suomen kieli on keinotekoisen kirjakielen yhteen sitoma kirjava joukko pohjoisia itämerensuomalaisia murteita. Länsi- ja itämurteilla on erilainen alkuperä, mutta lopulta ne polveutuvat muiden itämerensuomalaisten kielten tavoin myöhäiskantasuomesta, jota puhuttiin Viron alueella lähes 2000 vuotta sitten. Viimeistään 600-luvulla jaa. kantasuomen pohjoismurteen puhujat ehtivät Suomen rannikolle edeten Etelä-Pohjanmaalle saakka. Tämän kielen leviäminen voitaneen yhdistää Viron alueelta peräisin olevien maantasaisten polttokenttäkalmistojen leviämiseen: tämä uusi hautaustyyppi yhtenäisti lounaisen Suomen kulttuurikuvan.21 Toisaalta kielen leviäminen saattaisi olla hieman aikaisempikin tapahtuma, muttei kovinkaan paljon aikaisempi.
Rautakauden lopulla, suunnilleen vuoden 1000 jaa. tienoilla, muinaislänsisuomalainen asutus ehti Meri-Lappiin, Kemijoen ja Tornionjoen suuseuduille.25 Vähän myöhemmin myös muinaiskarjalaisten retket ylsivät Lappiin saakka. Peräpohjalaismurteissa karjalaisvaikutus näyttäisi rajoittuvan Tornionjoen itäpuoliselle alueelle.15 Käytännössä lähes koko Lappi oli kuitenkin vielä vuosisatojen ajan saamelaisten maata. Suomalaisten harjoittamat karjanhoito ja maanviljely mahdollistivat kuitenkin suuremman väestönkasvun, minkä ansiosta pohjoisen voimasuhteet alkoivat kääntyä. Ilmeisesti jo rautakauden lopussa Perämeren rannikon suomenkielinen väestö (joka tunnettiin kainulaisina ja kveeneinä) alkoi verottaa sisämaan saamelaisia (joita kutsuttiin lappalaisiksi).
4.1. Keskiaika
Keskiajalla (pohjoisessa noin 1300–1500 jaa.) voimistuvien valtakuntien valta alkoi tavoittaa pohjoisinta Eurooppaa. Lännen suunnalta Lappia alkoivat verottaa Norjan ja Ruotsin kuningaskunnat, idän suunnalta Novgorodin kauppatasavalta. Ruotsi käytti kainulaisia ja sitten pirkkamiehiä Lapin verottajina, kun taas Novgorod käytti samaan tehtävään karjalaisia. Kyse oli kuitenkin aluksi pikemminkin liittolaisuudesta kuin alamaisuudesta. Ainakin Laatokan seudun karjalaiset pakkokäännytettiin kristinuskoon ja alistettiin Novgorodin alamaisiksi suunnilleen vuoteen 1300 jaa. mennessä, ja samaan aikaan loputkin etelä- ja länsisuomalaiset pakkokäännytettiin ja alistettiin Ruotsin alamaisiksi.
Pähkinäsaaren rauhassa vuonna 1323 Ruotsi ja Novgorod määrittivät valtakuntien välisen rajan, mutta sen tarkasta kulusta ei ole yksimielisyyttä. Yleensä se piirretään Karjalankannakselta Keski-Pohjanmaalle. Ilmeisesti kumpikin osapuoli halusi tulkita rajan kulkua itselleen suotuisasti, ja Ruotsi katsoi Suomen Lapin kuuluvan omaan kirkolliseen valtaansa: alue laskettiin Uppsalan arkkihiippakunnan alueeseen. Luultavasti siis myös Perämeren rannikon suomalainen asujaimisto omaksui kristinuskon jo keskiajan alussa. Saamelaisten pakkokäännyttäminen sen sijaan oli pitkä ja hidas prosessi.
4.2. Uusi aika
Uusi aika (noin 1500 jaa.–) toi
mukanaan yhteiskunnan kirjallisen dokumentoinnin: siirryttiin esihistoriasta
historialliseen aikaan. Tästä alkaen väestöjen voidaan nähdä koostuvan
yksittäisistä henkilöistä nimineen ja tarinoineen. 1500- ja 1600-luvuilla
Lapista on tietoja lähinnä veronmaksajista eli perheiden isännistä, ja vasta
1700-luvulla alettiin kirjata ylös kaikki asukkaat.
Asiakirjoista
selviää myös lapinrajan kulku: sen pohjoispuolella alkoivat lapinmaat, joiden
alueelle suomalaiset eivät saaneet asettua. 1600-luvulla Rovaniemen seutu
rajattiin jo lapinmaiden ulkopuolelle, koska suomalainen talonpoikaisasutus oli
noussut Kemijoen laaksoa seuraten sisämaahan. Rovaniemen itä- ja
pohjoispuoliset alueet Kuusamosta Inariin kuuluivat Kemin Lappiin, kun taas
Suomen Lapin länsireuna, Enontekiö ja Utsjoki kuuluivat Tornion Lappiin, josta
suurin osa jäi Suomen nykyisen länsirajan toiselle puolelle.7
Ruotsin kuningas avasi lapinmaat suomalaiselle uudisasutukselle vasta 350 vuotta sitten, vuonna 1673, mutta meni pitkälti 1700-luvulle, ennen kuin suomalaisten lukumäärä alkoi merkittävästi kasvaa Sodankylässä.
4.3. Sodankylä alkaa suomalaistua
Alla olevassa kuvassa näkyy
Sodankylän väkiluvun kehitys ja kieliryhmien arvioitu osuus aikavälillä
1670–1870. Kuvassa ei huomioida vuoden 1870 tienoilla alkanutta
pohjoissaamelaisten muuttoa Vuotson seudulle. Tämän muuton ansiosta saame
säilyi Sodankylän kielimaisemassa, vaikka alueen vanhat suvut olivat jo vaihtaneet
suomen kieleen.
Pyyntikulttuurin (metsästys, kalastus
ja keräily) kaudella Sodankylän kokoinen alue on elättänyt vain joitain satoja
ihmisiä. Tilanne säilyi tällaisena alkuasutuksesta 1600-luvulle saakka, peräti noin
10 000 vuoden ajan. On arvioitu, että yhden lapinkylän väestö kaatoi
elääkseen noin 200 metsäpeuraa vuodessa, ja sen lisäksi pyydettiin runsaasti
pienempää riistaa ja kalaa. 1700-luvulta alkaen peuranmetsästys ajautui
kuitenkin kriisiin, koska peurakanta alkoi huveta nopeammin kuin se uusiutui.
Tähän lienee ollut tärkeimpänä syynä suomalaisten uudisasukkaiden saapuminen.
Suomalaiset
tulokkaat eivät kunnioittaneet tasapainoa, jossa väkiluku pysyi riittävän
pienenä peurakannan uusiutumisen takaamiseksi. Suomalaisten lapsia jäi henkiin
enemmän, koska maanviljely ja karjanhoito mahdollistivat suuremman väkiluvun
ylläpitämisen kuin pyyntielinkeinot. Samalla suomalaiset kuitenkin metsästivät itsekin
jatkuvasti yhä enemmän peuroja. Lopulta jäljelle jääneet peurat ilmeisesti
sulautuivat porotokkiin, kun suurporonhoito uutena elinkeinona levisi samaan
aikaan lännestä Keski-Lappiin.
Suomalaiset
tulokassuvut sekoittuivat alueen vanhojen saamelaissukujen kanssa. Koska
ympäröivässä yhteiskunnassa käytettiin suomea (tuomarit, papit, verottajat
jne.), kaikki asukkaat lienevät jo 1700-luvulla osanneet suomea ainakin toisena
kielenään. Kansa pakkokäännytettiin omasta vanhasta uskonnostaan kristinuskoon,
ja kristinopin ymmärrys oli todistettava suomen kielellä.
Perhetasolla
kielenvaihto saamesta suomeen tapahtui kaksikielisyysvaiheen kautta niin että saame
ja suomi olivat kumpikin äidinkielen tasoisesti osattuja. Sukupolvien kuluessa
yhä useammassa perheessä päätettiin sitten jättää opettamatta lapsille saamea,
koska sitä ei enää tarvittu eikä arvostettu. Kuitenkin vielä 1820-luvulla
Anders Johan Sjögren ja Jacob Fellman raportoivat, että Suur-Sodankylän
alueella osattiin vielä laajalti saamea etenkin keskusseutujen (kirkonkylän ja
Kitisen laakson) ulkopuolella (ks. Milloin sodankylänsaame kuoli?).
Ehkä suunnilleen vuoden 1850 jälkeen paikallista saamea ei enää opetettu yhdellekään lapselle, mikä tarkoittaa sitä, että epäilemättä vielä 1900-luvulla eli vanhuksia, jotka olivat lapsena oppineet kielen. Kieltä ei kuitenkaan enää voitu (eikä ajalle tyypillisen ”tieteellisen rasismin” ja saamen halveksitun aseman vuoksi haluttukaan) puhua kenenkään kanssa, joten 1900-luvun alun rippikirjoissa ei vanhojen paikallisten sukujen jäsenistä ole enää ketään merkitty saamenkieliseksi.
4.4. Sodankylän väestön ja kulttuurin kaksi juurta
Sodankylänsaamelaisen kieliyhteisön katoaminen
ei kuitenkaan merkinnyt saamelaisen väestön katoamista, vaikka asia joskus
aiemmin sillä tavalla ymmärrettiinkin. Sukututkimuksen perusteella tyypillinen
suhdeluku Sodankylän alueella näyttäisi olevan sellainen, että 1700-alun tasolla
esivanhemmista noin puolet edustaa paikallisia lapinkylien saamelaissukuja ja
toinen puoli suomalaisia uudisasukassukuja. Sodankylän vanhoilla suvuilla (Aikio,
Mattanen, Aska, Tepsa, Rampa, Raasakka, Pumpanen jne.) oli kullakin omat
perinteiset asuinalueensa eri järvien lähellä, kun taas varhaisimmat
suomalaissuvut (Halonen, Pelkonen, Perttunen, Hiltunen) levittäytyivät laajalle
alueelle. Siksi useimpien sodankyläläisten esivanhemmista löytyy näitä samoja
suomalaissukuja, kun katsotaan ajassa tarpeeksi kauas taaksepäin.
Myöskään
elinkeinomuutos ei suoraan merkitse saamelaisen kulttuurin katkeamista, koska monella
tasolla kulttuuri edelleen jatkui. Aivan kuten väestöllä, myös Sodankylän kansankulttuurilla
on juuria sekä saamelaisessa että suomalaisessa piirissä. ”Lappalaisiksi”
merkittyjen lukumäärä romahti vuonna 1763, kun lähes kaikki saamelaiset liitettiin
uudistilallisten luetteloon. Kyseisen vuoden jälkeen Keski-Lapin asiakirjoissa ”lappalainen”
oli enää sellainen saamelainen, jolla ei ollut mahdollisuutta (perheettömyyden,
sairauden tai korkean iän vuoksi) tai tarvetta (koska vietti liikkuvaa elämää
porotokkaa paimentaen) perustaa maatilaa.
Maatilan perustaminen ei automaattisesti johtanut etnisyyden vaihtumiseen – eihän saamelainen lakannut olemasta saamelainen vain siksi, että hän rakensi hirsitalon. Asettuminen kiinteäksi osaksi yhä suomalaisempaa yhteisöä ja yhteiskuntaa kuitenkin altisti vanhat paikalliset suvut suomalaistumiselle. Kukaan ei pysty määrittämään yksiselitteistä rajaa sille, missä kohdassa etnisyydeltään saamelainen henkilö tai perhe muuttuu etnisyydeltään suomalaiseksi, koska sekoittumisvyöhykkeen ihmiset sijoittuvat ”puhtaiden” ääripäiden väliin, kantaen piirteitä kummastakin ryhmästä.
Etnisyys ja etninen identiteetti ovat erittäin monimutkaisia ja hankalasti arvioitavia asioita, joihin ei tässä kirjoituksessa tämän syvemmin kajota. Sukujuuret, kieli ja kulttuuri liittyvät kaikki etnisyyteen, vaikka mikään niistä ei yksinään sitä selitäkään. Selvintä onkin käsitellä sodankyläläisten sukujuuria, kieltä ja kulttuuria irrallisina tarkastelutasoina, ottamatta kantaa mahdolliseen etnisyyden tai etnisen identiteetin muutokseen.
5. Sodankylän nykyinen väestö
Vielä nykyäänkin saamelaisten ja
suomalaisten välillä on selvä geneettinen ero,24 ja saamelaiset ovat
baskien ja sardinialaisten ohella yksi niistä Euroopan väestöistä, jotka ovat
kaukana kaikista muista väestöistä, myös toisistaan.9 Jos kuitenkin katsotaan
muinaisväestöiltä perittyjä perimätekijöitä, niin saamelaiset ja suomalaiset ovat
melko samanlaisia, ja ero onkin selvästi suurempi verrattaessa näitä kahta
väestöä Lapin aikaisempien asutusvaiheiden väestöihin. Ulkonäön
piirteiltäänkään saamelaiset ja suomalaiset eivät eroa merkittävästi
toisistaan, kun taas itäeurooppalaiset metsästäjä-keräilijät olivat
tummaihoisia, maanviljelijäperimää kantanut väestö muistutti Lähi-idän nykyisiä
väestöjä ja siperialaiset tulokkaat muistuttivat nykyisiä pohjoisimman Aasian
väestöjä.
Jamnaja-väestöltä
(nuorakeraamisten väestöjen kautta) saatu perimä muodostaa noin puolet niin
saamelaisten kuin suomalaistenkin perimäkokonaisuudesta. Pienempiä osatekijöitä
kummallakin väestöllä ovat läntinen metsästäjäperimä, maanviljelijäperimä ja
siperialainen perimä. Suomalaisilla maanviljelijäperimää on hieman enemmän,
saamelaisilla puolestaan siperialaista perimää on hieman enemmän. Sodankyläläiset
ja Lapin muut sekoittuneet alueväestöt todennäköisesti osuvat eri
perimätekijöiden pitoisuuksiltaan saamelaisten ja suomalaisten väliin.
On
pidettävä mielessä sellainenkin mahdollisuus, että Metsä-Lapin saamelaiset ehkä
olivat jo alkuaankin geneettisesti vähän erilaisia kuin Tunturi-Lapin
saamelaiset. Fennoskandian pohjoisreunalla säilynyt nykyinen saamelaisväestöhän
edustaa vain pientä osajoukkoa historiallisista saamelaisista: laajimmillaan
saamea on puhuttu valtavalla alueella Uudeltamaalta Jäämeren rantaan ja
Vienanmeren eteläpuolelta Keski-Norjaan. Eri alueilla kielen leviämiseen on
saattanut liittyä eriasteista aiemman väestön sulauttamista.
Kuusamosta
löydetyn ”Kitkan noidan” DNA:ta ollaan tiettävästi tutkimassa. Löytö on ajoitettu
1500–1600-luvuille eli aikaan ennen suomalaisasutuksen leviämistä Kemin Lappiin,
joten se tulee tarjoamaan aikalaisikkunan Metsä-Lapin saamelaisten perimään. Toivottavasti
muualtakin Lapista ja Suomesta tullaan löytämään riittävän vanhoja
DNA-näytteitä eri alueiden saamelaisten perimän kartoittamiseksi. Ilman
tällaisia näytteitä käsityksemme menneisyyden väestöistä jäisi ikuisesti aukkoiseksi
ja epävarmaksi. Tieteessä hyvä ja huono puoli on se, että uutta tietoa karttuu
jatkuvasti. Tämäkin kirjoitus Sodankylän ja Lapin väestöhistoriasta
toivottavasti vuosien saatossa vanhentuu, kun uusia tutkimustuloksia ilmaantuu.
Lähteet
1. Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Aikio, Ante) 2004: An essay on substrate studies and the origin of Saami. – Irma
Hyvärinen, Petri Kallio & Jarmo Korhonen (toim.): Etymologie,
Entlehnungen und Entwicklungen. Festschrift für Jorma Koivulehto zum 70.
Geburtstag, 5–34. Mémoires
de la Société Néophilologique de Helsinki, LXIII. https://www.academia.edu/4811770/An_Essay_on_Substrate_Studies_and_the_Origin_of_Saami
2.
Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Aikio, Ante) 2006: On Germanic-Saami contacts and
Saami prehistory. Suomalais-Ugrilaisen
Seuran Aikakauskirja
91, 9–55. http://www.sgr.fi/susa/91/aikio.pdf
3. Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Aikio, Ante) 2012: An
essay on Saami ethnolinguistic prehistory. A Linguistic
Map of Prehistoric Northern Europe. Suomalais-Ugrilaisen Seuran
Toimituksia 266, 63–117. https://www.sgr.fi/sust/sust266/sust266_aikio.pdf
4.
Luobbal Sámmol Sámmol Ánte (Aikio, Ante) 2015: The Finnic ‘secondary e-stems’
and Proto-Uralic vocalism. Suomalais-Ugrilaisen Seuran Aikakauskirja 95, 25–66. https://journal.fi/susa/article/download/82642/41883/
5. Blank, Malou & Sjögren,
Karl-Göran & Storå, Jan 2023: Old bones or early graves? Megalithic burial
sequences in southern Sweden based on 14C datings. Archaeological and
Anthropological Sciences (2020) 12: 89. https://doi.org/10.1007/s12520-020-01039-9
6.
Coutinho, Alexandra & Günther, Torsten & Munters, Arielle R. &
Svensson, Emma M. & Götherström, Anders & Storå, Jan & Malmström,
Helena & Jakobsson, Mattias 2020: The Neolithic Pitted Ware culture
foragers were culturally but not genetically influenced by the Battle Axe culture
herders. American Journal of Physical Anthropology 2020;172: 638–649. https://doi.org/10.1002/ajpa.24079
7. Enbuske, Matti 2008: Vanhan Lapin valtamailla. Asutus ja
maankäyttö historiallisen Kemin Lapin ja Enontekiön alueella 1500-luvulta
1900-luvun alkuun. Bibliotheca Historica 113. Helsinki: Suomalaisen
Kirjallisuuden Seura.
8. Günther, Torsten & Malmström, Helena & Svensson, Emma M. &
Ayça Omrak & Sánchez-Quinto, Federico & Kılınç, Gülşah M. &
Krzewińska, Maja & Eriksson, Gunilla & Fraser, Magdalena & Edlund,
Hanna & Munters, Arielle R. & Coutinho, Alexandra & Simões, Luciana
G. & Vicente, Mário & Sjölander, Anders & Jansen Sellevold, Berit
& Jørgensen, Roger & Claes, Peter & Shriver, Mark D. &
Valdiosera, Cristina & Netea, Mihai G. & Apel, Jan & Lidén,
Kerstin & Skar, Birgitte &
Storå, Jan & Götherström, Anders & Jakobsson, Mattias 2018: Population
genomics of Mesolithic Scandinavia: Investigating early postglacial migration
routes and high-latitude adaptation. PLoS Biology 16(1): e2003703. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.2003703
9.
Huyghe, Jeroen R & Fransen, Erik & Hannula, Samuli & Van Laer, Lut
& Van Eyken, Els & Mäki-Torkko, Elina & Aikio, Pekka & Sorri,
Martti & Huentelman, Matthew J & Van Camp, Guy 2011: A genome-wide
analysis of population structure in the Finnish Saami with implications for
genetic association studies. European Journal of Human Genetics (2011) 19,
347–352. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3062008/
10. Häkkinen, Jaakko 2009: Kantauralin ajoitus ja paikannus: perustelut
puntarissa. Suomalais-Ugrilaisen Seuran
Aikakauskirja 92, 9–56. http://www.sgr.fi/susa/92/hakkinen.pdf
11.
Häkkinen, Jaakko 2023: On locating Proto-Uralic. Finnisch-Ugrische
Forschungen 68. (Ilmestyy loppuvuodesta.)
12. Lahtinen, Maria
& Rowley-Conwy, Peter 2013: Early Farming in Finland: Was there Cultivation
before the Iron Age (500 BC)? European Journal of Archaeology 16 (4)
2013, 660–684. https://www.researchgate.net/publication/263963680_Early_Farming_in_Finland_Was_there_Cultivation_before_the_Iron_Age_500_BC
14. Lang, Valter 2020: Homo
Fennicus: Itämerensuomalaisten etnohistoria. Helsinki: Suomalaisen
Kirjallisuuden Seura.
15. Mantila,
Harri 2000: Lapin rajat ja murrerajat. Virittäjä 2/2000, 188–202.
16. Murashkin, Anton I. &
Kolpakov, Evgeniy M. & Shumkin, Vladimir Ya. & Khartanovich, Valeriy I.
& Moiseyev, Vyacheslav G. 2016: Kola Oleneostrovskiy Grave Field: A Unique
Burial Site in the European Arctic. Iskos 21, 185–199.
17. Nordqvist, Kerkko 2018: The Stone Age of Northeastern Europe
5500–1800 calBC. Bridging the gap between the East and the West. Acta
Universitatis Ouluensis B Humaniora 160. http://jultika.oulu.fi/files/isbn9789526218731.pdf
18. Peltola, Sanni & Majander, Kerttu & Makarov, Nikolaj
& Dobrovolskaya, Maria & Nordqvist, Kerkko & Salmela, Elina &
Onkamo, Päivi 2023: Genetic admixture and language shift in the medieval Volga-Oka
interfluve. Current Biology 33, 1–9. https://doi.org/10.1016/j.cub.2022.11.036
19. Piha,
Minerva & Häkkinen, Jaakko 2020: Kantasaamesta eteläkantasaameen.
Lainatodisteita eteläsaamen varhaisesta eriytymisestä. Sananjalka 162,
102–124. https://journal.fi/sananjalka/article/view/95727
20. Ridderstad, Marianna 2009:
Arkeoastronomia apuna jätinkirkkotutkimuksessa. Tieteessä tapahtuu
6/2009. https://journal.fi/tt/article/view/2423/2253
21. Rohiola,
Ville-Martti 2013: Polttokenttäkalmiston
ominaisuudet ja rakenne. Tutkimuskohteena Laitilan Vainionmäen viikinkiaikainen
B-kalmisto. Pro gradu -työ. Helsingin yliopisto; Filosofian,
historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/42297
22. Saag, Lehti & Vasilyev, Sergey V. & Varul, Liivi &
Kosorukova, Natalia V. & Gerasimov, Dmitri V. & Oshibkina, Svetlana V.
& Griffith, Samuel J. & Solnik, Anu & Saag, Lauri & D'Atanasio,
Eugenia & Metspalu, Ene & Reidla, Maere & Rootsi, Siiri &
Kivisild, Toomas & Scheib, Christiana Lyn & Tambets, Kristiina &
Kriiska, Aivar & Metspalu, Mait. 2021. Genetic ancestry changes in Stone to
Bronze Age transition in the East European plain. Science Advances Vol 7
Issue 4, 1–17. https://www.science.org/doi/epdf/10.1126/sciadv.abd6535
23. Sánchez-Quinto, Federico & Malmström, Helena & Frasera,
Magdalena & Girdland-Flink, Linus & Svensson, Emma M. & Simões,
Luciana G. & George, Robert & Hollfelder, Nina & Burenhult, Göran
& Noble, Gordon & Britton, Kate & Talamoh, Sahra & Curtis, Neil
& Brzobohata, Hana & Sumberova, Radka & Götherström, Anders &
Storå, Jan & Jakobsson, Mattias 2019: Megalithic tombs in western and
northern Neolithic Europe were linked to a kindred society. PNAS May 7, 2019
vol. 116 no. 19, 9469–9474. www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1818037116
24. Tambets, Kristiina & Yunusbayev, Bayazit & Hudjashov, Georgi
& Ilumäe, Anne-Mai & Rootsi, Siiri & Honkola, Terhi & Vesakoski,
Outi & Atkinson, Quentin & Skoglund, Pontus & Kushniarevich, Alena
& Litvinov, Sergey & Reidla, Maere & Metspalu, Ene & Saag,
Lehti & Rantanen, Timo & Karmin, Monika & Parik, Jüri &
Zhadanov, Sergey I. & Gubina, Marina & Damba, Larisa D. &
Bermisheva, Marina & Reisberg, Tuuli & Dibirova, Khadizhat &
Evseeva, Irina & Nelis, Mari & Klovins, Janis & Metspalu, Andres
& Esko, Tõnu & Balanovsky, Oleg & Balanovska, Elena & Khusnutdinova, Elza K. & Osipova,
Ludmila P. & Voevoda, Mikhail & Villems, Richard & Kivisild, Toomas
& Metspalu, Mait 2018: Genes reveal traces of common recent demographic
history for most of the Uralic-speaking populations. Genome Biology
(2018) 19: 139. https://genomebiology.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13059-018-1522-1
25. Vahtola, Jouko 1980: Tornionjoki- ja Kemijokilaakson asutuksen
synty. Nimistötieteellinen ja historiallinen tutkimus. Studia Historica
Septentrionalia 3. Rovaniemi: Societas Historica Finlandiae
Septentrionalis.
Kommentit
Lähetä kommentti