MUINAINEN SODANKYLÄ -BLOGI
Sodankylä alueena
Sodankylä sijaitsee keskellä Lappia ja on pinta-alaltaan Suomen toiseksi suurin kunta pohjoisnaapurinsa Inarin jälkeen. Sodankylän maapinta-ala on noin 11 692 km2, eli se on suurempi kuin esimerkiksi Uudenmaan (9 097 km2) ja Varsinais-Suomen (10 663 km2) maakunnat.
Maastoltaan
Sodankylä kuuluu pääosin tasaiseen Keski-Lapin aapavyöhykkeeseen (Aapa-Lappi).
Korkeuseroja tuottavat yhtäältä harvalukuiset tunturinlaet ja toisaalta
jokilaaksot. Kunnan koillisimmassa nurkassa Saariselän Sokostin laki kohoaa 718
metriä merenpinnan yläpuolelle, ja eteläreunalla Ukko-Luosto saavuttaa 514
metrin korkeuden. Kunnan kaakkoisella rajalla Kitinen laskee kohti Kemijokea
vain noin 160 metrin korkeudella merenpinnasta. Toisen jaottelun mukaan Sodankylän
alue kuuluu Metsä-Lappiin erotuksena Tunturi-Lapista.
Sodankylän muinaisuuden tutkiminen
Muinainen Sodankylä kattoi kirkollisesti ja hallinnollisesti myös nykyään muihin kuntiin kuuluvia lähialueita; samaa käytäntöä on noudatettu mm. teoksessa Suur-Sodankylän historia, ja tälläkin sivustolla käsittelen Sodankylän lisäksi myös nykyisiin Kittilään, Savukoskeen ja Pelkosenniemeen kuuluvia alueita. Lapinkylien aikana kylärajat kulkivat hieman eri kohdassa, mutta Suur-Sodankylän alue koostui Kittilän, Sodankylän, Sompion ja Kemikylän lapinkylistä.
Koska
sanalla historia saatetaan ”yleisen menneisyyden” lisäksi viitata
myös/vain tarkemmin rajattuun kirjallisten lähteiden tutkimukseen, suosin sanaa
muinaisuus. Muinaisuus kattaa koko sen ajan, kun Suomi ja Lappi on ollut
asutettu, esihistoriasta varhaishistoriallisen ajan kautta historialliseen
aikaan ja nykyajan kynnykselle (mihin kukakin sen kynnyksen sitten
sijoittaakaan).
Muinaisuudesta
saadaan tietoa historiatieteen (eli asiakirjalähteiden tutkimisen, joka
sisältää myös sukututkimuksen eli sukuhistorian) lisäksi muiden muassa
kielitieteen, arkeologian, väestögenetiikan, folkloristiikan (kansanperinteen
tutkimus) ja etnologian (kansatieteen) menetelmin. Kielitieteen osa-alueista olennaisia
ovat tässä yhteydessä historiallinen lingvistiikka (rekonstruoivaa vertailua), lainasanatutkimus, dialektologia (murteiden tutkimus) ja onomastiikka
(nimistöntutkimus, sisältää paikannimistön ja henkilönnimistön tutkimisen).
Sodankylän muinaisuus
Sodankylän muinaisuus liittyy vahvasti saamelaisiin. Suur-Sodankylän varhaisemmat asukkaat olivat kieleltään, kulttuuriltaan ja etnisyydeltään saamelaisia. Hallinnollisen Kemin Lapin (pois lukien Inari) saamelaiskieliin ja -murteisiin viitataan kattokäsitteellä keminsaame. Tällä laajalla alueella oli kuitenkin kirjallisten muistiinpanojen perusteella suurestikin toisistaan poikkeavia kielimuotoja. Niiden välisiä suhteita ei jostain syystä ole tähän mennessä vielä kartoitettu, joten olen itse hiljattain ryhtynyt penkomaan aihetta (Metsälappalaisten kielelliset jäljet).
Historiallisesti
alueen metsäsaamelainen väestö on hankkinut elantonsa pääasiassa metsästyksellä
ja kalastuksella. Suomalaisten uudisasukkaiden mukana jokilaaksoja pitkin alueelle
levisi karjanhoito, mutta viljanviljelylle olosuhteet olivat jo haastavammat. Laajamittaisempaa
poronhoitoa alettiin harjoittaa alueella 1700-luvulta alkaen.
Eräs
tärkeä rajakohta osuu vuoteen 1673, jolloin Ruotsin kuninkaan asutusplakaatti
avasi lapinmaat suomalaisille uudisasukkaille – siihen saakka nämä seudut
olivat etnisesti ja kielellisesti saamelaista aluetta. Sukututkimuksen avulla
voidaan jäljittää monia paikallisia sukuhaaroja lapinkylien aikaan.
1700-luku
oli Keski-Lapissa alkavan suomalaistumisen aikaa, mutta vielä 1800-luvulla on
monien lapinkylien alueelta tallennettu saamea. Tutkimusmatkailijoiden mukaan vielä
1820-luvulla saame oli pääkieli Sodankylän syrjäisemmillä alueilla, vaikka saamelaisväestö
tuolloin olikin jo pääasiassa kaksikielistä: kirkolliset ja hallinnolliset
asiat edellyttivät suomen osaamista. 1900-luvulle tultaessa keminsaamen murteet
olivat käytännössä kuolleet, vaikka onkin mahdollista, että vielä 1900-luvulla joku
vanhus on saattanut muistaa vanhaa kieltä.
Saamelaisuus
kuitenkin säilyi Sodankylässä uuden aallon turvin: samaan aikaan 1800-luvun
lopulla, kun alkuperäiset keminsaamen murteet olivat katoamassa, Sodankylän
pohjoisosiin muutti pohjoissaamen puhujia Enontekiöltä ja Norjan Kautokeinosta.
Blogin tavoite
Tulevissa kirjoituksissani käsittelen ja esittelen eri tieteenalojen tuloksia ja näkemyksiä erilaisista Sodankylän muinaisuuteen liittyvistä aiheista:
-
Sodankylän nimen eri selitysten arviointia
-
Sodankylän saamelaisperäiset paikannimet
-
Sodankylänsaamen hahmottelu niukkojen kirjallisten
lähteiden perusteella
-
Sodankylän peräpohjalaisen murteen synty ja erityispiirteet
-
Sodankylän asutus- ja etnohistoria yli 10 000
vuoden ajalta
-
Sodankylän merkittäviä arkeologisia
löytöpaikkoja, muinaisjäännöksiä ja rakennuksia
-
Sodankylän asukkaat ja heidän sukujuurensa lapinkylien
ajalta lähtien
-
Sodankylän väestö DNA-tutkimusten valossa
-
Sodankylän metsäsaamelaisten kulttuurista,
elinkeinoista ja tavoista
-
Tutkimusmatkailijoita Kemin Lapissa
Blogipostaukset pyrin pitämään riittävän lyhyinä ja kansantajuisina, ja kunkin postauksen lopussa esittelen aiheeseen liittyviä lähteitä ja linkkejä, joiden avulla kiinnostuneet voivat jatkaa eteenpäin.
Jaakko Häkkinen
29.8.2020
Kommentit
Lähetä kommentti